• Проф. тест
  • Call-центр
  • Колесо фортуни
  • Питання та відповіді
  • Вступна кампанія
  • Про університет
  • Факультети
  • Напрями підготовки

Інтерв’ю з директором інституту комп’ютерної фізики та енергетики Іриною Гарячевською

26 січня 2021 року Автор: Вікторія Якименко та Дар'я Долімбаєва

«Тут є поєднання фізики та математики, які є майже нероздільними між собою. Комп’ютерні технології та енергетика дають величезний спектр можливостей працевлаштування, досягнень, розвитку в науці та кар’єрі»

Обираючи факультет чи інститут для вступу, абітурієнти дуже хочуть здобути популярний фах після закінчення навчання. День відкритих дверей, який стартував 16 січня та продовжиться до 7 лютого, допомагає абітурієнтам зробити правильний вибір.

Про одну із перспективних галузей ми поговорили з директором навчально-наукового інституту комп’ютерної фізики та енергетики Іриною Гарячевською.

Читайте наше щире та по-справжньому відверте інтерв’ю про факультет, який зовсім нещодавно став інститутом, про альтернативні джерела енергії та їхнє майбутнє в Україні, про той фундамент, який дають студентам, а також про допомогу одне одному, родину та дозвілля.

Чому деякі студенти після випуску йдуть в IT? Коли студенти вже починають працювати на підприємствах? Чому на зустрічі з факультетом щороку приїжджають випускники? Про все це дізнавайтеся вже зараз.

Дізнатися про особливості вступу у 2021 році, познайомитися ближче з інститутом та отримати відповіді на свої питання ви зможете під час онлайн-зустрічі на онлайн-марафоні «Відкрий для себе Каразінський!». Інститут комп’ютерної фізики та енергетики чекає на вас 30 січня о 15:00 на ютубі, у фейсбуціінстаграміРеєстрація за посиланням.

Про важливість класичної освіти

Класична освіта — це двигун змін у суспільстві та промисловості. Розвиток нашого міста тісно пов’язаний із розвитком університету. Чим більше, могутніше та сильніше ставав наш університет, тим могутніше та сильніше ставало й наше місто.

«Університет формує гармонійну особистість, яка, йдучи у світ, робить його гармонійним навколо себе»

Наші студенти отримують величезну кількість можливостей розвитку не тільки інтелектуально, але й культурно та духовно (грають на музичних інструментах чи в театрі, знаходять себе в спорті).

Усе це дозволяє випускати різносторонніх особистостей, що не обмежені знаннями в конкретній галузі. Люди, які є випускниками Каразінського університету, вміють критично мислити, самостійно аналізувати та оцінювати життєві ситуації, при цьому вони духовно багаті.

Про факультет, який став інститутом

Наш інститут створено як фізико-енергетичний факультет з ініціативи Каразінського університету та Інституту проблем машинобудування імені А. М. Підгорного.

Це було спільне рішення, яке стало спільним «дітищем». Два роки тому ми стали інститутом. Це пов’язано з трохи іншим поглядом на навчання студентів, бо збільшилася вага та значення наукової складової. Також хотілося бути більше націленими на галузь енергетики, тому що вона дуже швидко розвивається (це альтернативна енергетика, енергетика відновлювальних джерел, моделювання фізичних процесів та процеси, які потребують автоматизації в енергетиці, енергоефективність, комп’ютерне моделювання тощо). У галузі є багато питань, що потребують вирішення.

«Два роки тому ми стали інститутом. Це пов’язано з трохи іншим поглядом на навчання студентів, бо збільшилася вага та значення наукової складової»

Уся мережа енергетики в нашій країні є централізованою, тобто управління енергією йде з певного центру. Зараз уже додається альтернативна енергетика (сонячна, вітрова та інші генерувальні потужності), тому виникає питання, як цю енергію додати в загальну сітку, як враховувати її споживання та розподіл.

Енергетика наразі глобальна у всьому світі, вона зазнає змін, з’являється низка питань та проблем, які необхідно вирішувати.

Наш інститут націлений не стільки на фізику в класичному розумінні, як на вирішення проблем в енергетиці, зокрема й фізичних проблем у ній.

«Фізика в нашому інституті — це про процеси отримання енергії, її перетворення, процеси теплопровідності тощо»

Багато є фізичних аспектів, але ми розглядаємо проблеми енергетики з різних сторін: не тільки з боку її отримання чи зберігання, а й з боку, наприклад, управління (що треба автоматизувати, які процеси розподілити).

Ми навчаємо студентів за двома спеціальностями: 105 — «Прикладна фізика та наноматеріали» та 144 — «Теплоенергетика».

Кафедри

Кафедри в нас доволі різнопланові. Кожна кафедра здійснює навчання за окремою освітньою програмою. Загалом в ННІ комп’ютерної фізики та енергетики їх чотири:

Кафедра комп’ютерної фізики.

Вона займається комп’ютерним моделюванням фізичних процесів, бо не завжди можна створити якусь фізичну установку та проводити на ній дослідження. Комп’ютерне моделювання дозволяє побачити весь процес, отримати та обробити дані. Тут дуже потужна підготовка з фізики, математики, а також з комп’ютерних технологій, бо саме комп’ютер є інструментом вирішення питань. Студенти кафедри отримують теоретичні знання та практичні навички роботи із застосуванням сучасних комп’ютерних технологій у дослідженнях складних фізичних, енергетичних та медичних систем. Освітня програма «Комп’ютерна фізика».

Кафедра інформаційних технологій у фізико-енергетичних системах.

Також можу сказати, що тут готують студентів з фізики, математики та комп’ютерних технологій. Але мета в кафедри інша — автоматизація процесів, моделювання енергетичних систем, які враховують рух енергії, грошові витрати на оплату енергії, яка надходить з різних джерел, розробка та вдосконалення керівних систем в енергетичних комплексах. Тобто питання розробки та вдосконалення керівних систем в енергетичних комплексах, математичне та комп’ютерне моделювання процесів енергоперетворення й роботи енергетичних систем, обробка даних в енергетиці. Студенти розробляють системи, які в автоматизованому процесі роботи самі вирішують щодо зміни напрямку руху енергії у випадку критичних ситуацій (аварії, падіння напруги тощо). Також тут працюють у напрямах, пов’язаних з тонкоплівковими матеріалами. Освітня програма «Прикладна фізика енергетичних систем».

Кафедра фізики нетрадиційних енерготехнологій та екології.

Вона повністю відповідає своїй назві та займається питаннями альтернативної енергетики та відновлюваними джерелами енергії. Основні напрями наукових досліджень кафедри пов’язані з вивченням фізичних та фізико-хімічних основ енергоперетворення, дослідженням і розвитком комплексів як традиційної, так і альтернативної енергетики: сонячної, водневої, сірководневої, вітрової, геотермальної тощо. Кафедра займається питаннями створення новітніх матеріалів нетрадиційної енергетики, запровадження ресурсозаощаджувальних технологій та забезпечення охорони навколишнього середовища. Освітня програма «Прикладна фізика нетрадиційної енергетики».

Кафедра теплофізики, молекулярної фізики та енергоефективності.

Напрям діяльності цієї кафедри — теплофізичні та молекулярні основи перетворення традиційних і поновлюваних видів енергії, енергоефективність та енергоощадження. Вони займаються процесами аналізу розподілу теплоенергії. Студенти у своїх дипломних роботах, наприклад, моделюють, як повинна розміщуватися точка опалення для максимальної економії енергії або беруть за основу вже наявні харківські теплові мережі та вносять свої пропозиції щодо удосконалення теплових шляхів для мінімальної втрати тепла (як має відбуватися передача енергії від ТЕЦ до цілого ряду будинків). Також кафедра займається питаннями альтернативних джерел тепла та їхнього впровадження. Освітня програма «Моделювання енергетичних систем та енергоефективність».

 

Альтернативна енергетика

Альтернативна енергетика наразі загалом покриває майже 7% потреб нашої країни. Ми не настільки південна країна, щоб говорити про великий внесок сонячної енергетики, проте вона все одно розвивається, як і вітряна енергетика.

Якщо ви їздили, наприклад, на Азовське море, то могли бачити ці поля з вітряними установками. Йдеться про впровадження цієї енергетики не тільки на рівні власного домогосподарства, а й на рівні держави. У Європі вклад, який приходиться на вітряка, складає майже 35%.

Розвивається галузь біопалива та вироблення енергії таким шляхом, нарешті почали будуватися заводи з перероблювання відходів, які знову ж таки даватимуть тепло, яке можна буде використовувати. У нашій країні ця галузь наразі на початковому етапі розвитку.

У Європі вже пройшли етапи впровадження альтернативної енергетики, усе врегульовано. У нас це ще потребує розробки як з боку законодавства, так і з боку ставлення людей до цього. Але напрям, безумовно, розвиватиметься, а фахівці матимуть попит.

Практика

У нас є партнери, яких умовно можна розділити на дві групи.

Це академічні інститути, які є нашими потужними партнерами (Інститут проблем машинобудування імені А. М. Підгорного, Фізико-технічний інститут низьких температур імені Б. І. Вєркіна, Харківський фізико-технічний інститут).

 

Ми тісно співпрацюємо з Інститутом проблем машинобудування. Спільно була розроблено та втілено установку великого теплового насоса, яка абсолютно автономна та забезпечує теплом залізничну станцію.

Друга група — приватні організації, пов’язані, зокрема, з впровадженням альтернативної енергетики («Грандег-Україна», «Дезега холдинг Україна», «Радіопром», «Теплоресурс ЛТД», «Емерджі», «Золотий переріз»).

Коли наші студенти на третьому курсі доходять до першої ознайомчої практики, ми запрошуємо їх (цього року це проводилося дистанційно) на всі ці виробництва, демонструємо організації, з якими співпрацюємо, умови праці, приміщення, розповідаємо про ті проблеми, які вирішують ці організації, про вакансії та вимоги до кандидатів.

На четвертому курсі деякі студенти пишуть свої дипломні роботи на базах партнерських організацій. У ході написання роботи вони мають можливість працювати, виконувати невелику частину великої задачі.

Уже на останньому курсі магістратури студенти йдуть на вісім тижнів на виробництво, де виконують там реальні задачі з живих проєктів.

До нас іноді приходять партнери та кажуть: «Нам потрібні фахівці, які вміють ось це, це і це». Ми збираємо студентів, говоримо, що буде зустріч, вони приходять та спілкуються з нашими студентами. Найчастіше студентам пропонують роботу, коли вони ще навчаються. Багато з них починають працювати паралельно з навчанням.

Матеріальна база

На кафедрі інформаційних технологій у фізико-енергетичних системах є практикуми з програмованої електроніки. Коли ми робимо апаратно-програмні комплекси, студенти вчаться не тільки писати програмне забезпечення, але й підключати різноманітні апарати. Для цього закуплено навчальні плати, які вони програмують, осцилографи, паяльні станції тощо.

На кафедрі фізики нетрадиційних енерготехнологій та екології є багато обладнання, за допомогою якого збирають власні невеликі стенди.

Особисто я як керівник вважаю, що розвивати власну матеріальну базу треба, але не потрібно просити купувати нам (як структурному підрозділу) наприклад, лабораторні роботи з механіки. Вони є чудові в ННІ «Фізико-технічний факультет». У нас наявна спільна Каразінська база. Загалом матеріальна база університету неймовірно потужна. Також маємо партнерів, що мають сучасне коштовне обладнання. Співпраця між факультетами та інститутами Каразінського університету дозволяє забезпечити високий рівень навчального процесу та широкі можливості для наукових досліджень.

Випускники

Багато випускників залишаються в цій галузі, окрім цього, є ті, хто відкриває свої невеликі фірми із впровадження альтернативних джерел енергії. Таким прикладом може бути Олександр Журавльов.

Наразі близько 25 наших випускників є аспірантами, з яких п’ятеро навчаються в нас в аспірантурі, інші ж — в Інституті проблем машинобудування, Інституті фізики низьких температур та Харківському фізико-технічному інституті. Туди в аспірантуру їх взяли після виробничих практик: роботодавці побачили, на що здатні наші студенти, що вони вміють.

Також є ті, хто виїжджає за кордон. Наші випускники успішно захищають кандидатські (PhD) і в Америці, і в Європі. Це також люди науки, які вже мають світове ім’я, велику кількість публікацій, високі індекси цитувань.

Є ті, хто потім змінюють напрям та йдуть, наприклад, в економіку чи IT. Ми даємо максимально багато знань з комп’ютерних технологій для того, щоб студенти мали можливість проводити фізичні експерименти, моделювати їх та обробляти дані, використовуючи не тільки стандартне програмне забезпечення, а й розробляти власне. Саме тому, якщо студент обирає напрям IT, він легко знаходить роботу. Ми також пишаємося випускниками, які наразі працюють в інших сферах та досягають чудових результатів.

 

Культура та спорт

Безумовно, для наших студентів існує не тільки фізика чи математика. Наприклад, Ірина Корягіна грає в університетському оркестрі на скрипці, Микита Кравчук займається стрільбою з лука, є майстром спорту міжнародного класу, двократний віцечемпіон Європи серед молоді, багаторазовий переможець та призер чемпіонатів України, рекордсмен України зі стрільби з лука. Ми маємо багато спортсменів у різних видах спорту.

Завжди дивує, коли приходять діти, які до університету не займалися спортом взагалі, а вже тут починають відвідувати секції та досягають чудових результатів.

Є студенти, що відвідують театральну студію.

Критерії відбору

Зараз діти приходять зовсім різні. З огляду на рівень абітурієнтів програми навіть можуть переглядати. Не виходить вести заняття як минулого року. Є групи, які швидко рухаються за темами, і ти розумієш, що підготовленої заздалегідь інформації мало. Тому необхідно додавати нові модулі. Іноді процес йде повільніше, тоді теж відбуваються певні зміни.

Наші викладачі розуміють, що на молодших курсах (1–2 курс) відбувається «заливання фундаменту». І якщо він буде надійним та міцним, то далі можна нарощувати будь-що, будь-які знання.

Діти різні, ми орієнтуємося на «середній» прошарок студентів, які з оптимальною швидкістю вчаться, це десь 70% від загальної кількості. Інші ж або навчаються дуже швидко, або ж потребують повільнішого темпу. Зазвичай під час переформування програм, ми більшою мірою зважаємо на ті 70%.

Як обрати спеціальність, щоб потім не шкодувати

Стовідсотково у 17 років неможливо бути впевненим, що ти зробиш абсолютно правильний вибір. Питання навіть не в тому, як не шкодувати.

«Якщо є внутрішнє відчуття, що йдеш не тим шляхом, мабуть, треба зупинитися, подумати, усвідомити, який шлях твій і без будь-якого жалю перелаштуватися та почати рухатися в правильному напрямі»

Я думаю, у цьому немає нічого страшного. Так буває. Іноді хороший студент, який чудово навчався, приходить з питанням про відрахування, бо в один момент зрозумів, що хоче займатися іншою справою.

Освіта, яку студент отримає за ці, наприклад, два курси навчання, ніколи не буде зайвою, їй точно знайдеться призначення.

Чому саме ННІ комп’ютерної фізики та енергетики

Ця галузь розвиватиметься, їй необхідні фахівці.

Тут є поєднання фізики та математики, що є майже нероздільними між собою. Комп’ютерні технології та енергетика дають величезний спектр можливостей працевлаштування, досягнень, розвитку в науці та кар’єрі.

Звідси відкривається велика кількість шляхів, які в будь-якому випадку допоможуть знайти себе в цьому житті.

Про дружбу

За відчуттям, ми як одна родина. У нас є заходи, які ми влаштовуємо в позанавчальний час. Оскільки нас небагато, ми всі один одного знаємо. До карантину збиралися щоп’ятниці для настільних ігор.

«Ми так хотіли швидко згуртувати молодші курси в єдиний, дружній колектив, але через карантин нам не вдалося зробити це так, як хотілося б»

Щороку в травні ми на вихідні всім факультетом виїжджали на базу відпочинку за Змієвом. Туди ж приїжджали й наші випускники. Там ми проводили різноманітні конкурси та змагання, грали в ігри. Колись практикували навіть ночівлю в наметах, але через прохолодні травневі ночі ми часто вирішуємо жити в будиночках на території бази відпочинку.

 
 
 

Ця атмосфера дуже сімейна та дружня: увесь день студенти бігають, беруть участь в іграх і конкурсах, а ввечері всі сідають біля вогнища, хтось грає на гітарі.

У 2020 році вперше за багато років, на жаль, не вийшло організувати цей захід.

«Наука, навчання, майбутня робота — усе це, безумовно, важливо, але ці студентські роки формують людину як особистість, формують коло знайомих, дають справжніх друзів на все життя»

Ми намагаємося максимально підтримувати це, заохочувати. На кураторських годинах до карантину показували студентам музеї, парки. Коли в когось зі студентів трапляються важкі часи, ми завжди готові максимально допомагати, за потреби збирати кошти. Це стає нашою спільною проблемою.

Спілкування не зупиняється виключно на відвідуванні лекцій, куди студенти просто приходять, вітаються, отримують знання та йдуть додому. Карантин, безумовно, вніс трохи цієї «сухості». Я куратор групи першого курсу. І коли ти бачиш просто картинку, а не людину наживо, то відчуття відрізняється.

Ми всі чекаємо того моменту, коли нам нарешті дозволять повернутися до аудиторій.

Викладачі та колектив

У нас є штатні працівники, для яких Каразінський — основне місце роботи. Це доктори наук, доценти. Є викладачі-сумісники з академічних інститутів чи організацій, з якими ми співпрацюємо. Ці люди, скоріше, практики, вони ведуть в основному спецпредмети для старших курсів.

Для молодших курсів викладають штатні працівники. Через те, що нашому інституту загалом 19 років, то наші випускники доволі молоді та працюють зараз асистентами. Якщо говорити про викладачів, то серед колег є випускники фізико-технічного факультету та факультету математики і інформатики. Випускників нашого інституту, що працюють зараз викладачами двоє: Артем Караєв — асистент кафедри комп’ютерної фізики та Денис Протектор — асистент кафедри інформаційних технологій у фізико-енергетичних системах.

«Бути керівником — це 24/7. Але є ще й колектив, без якого неможливо»

Усі питання вирішуємо колективно та відкрито: від розробки освітніх програм чи складання розкладу, щоб усі встигли на пари, до тих, що пов’язані з новорічними преміями.

Я живу за принципом: «Нічого не можна приховувати, усе необхідно обговорювати». Так само і весь колектив розуміє, що ми робимо, для чого, куди йдемо. Усі розуміють, що буде важко. На період переходу від факультету до інституту були певні труднощі. Буває все і складнощі, і радості.

«Коли люди навколо все розуміють, то з’являється відчуття того, що ти не один. У нас є спільна справа, ми йдемо у своєму напрямі, усі пливуть в одному човні»

Я люблю наш інститут, наших викладачів та студентів. Мені подобається те, що ми робимо.

Каразінський у трьох словах

Доля. Мрія. Життя.

Три поради абітурієнту

  1. Завжди вірити в себе та свої сили.
  2. Серйозно подумати, бо цього літа ви будете робити вибір, який вплине на все майбутнє життя.
  3. Вступати до Каразінського, до інституту комп’ютерної фізики та енергетики.

 

Центр-веб комунікацій
центру зв'язків з громадськістю
Вікторія Якименко та Дар'я Долімбаєва

0